Sunday, October 24, 2010

ALAM SEBAGAI SUMBER IDEA DALAM PROSES KREATIF

...kreativiti menuntut komitimen berterusan dan memperhalusi setiap cetusan idea-idea serta peneyelesaian masalah...

Terdapat sekurang-kurangnya tiga aspek utama jika ingin berbicara tentang kreatif dan kreativiti.

  1. Keupayaan/ kemampuan.
Definisi mudahnya ialah: keupayaan untuk
-          membayangi/imaginasi atau penemuan sesuatu yang baru.
-          Menjana idea baru dengan cara;
·         Menyatukan
·         Menukar/merubah.
·         Mengaplikasikan semula idea sediada.

  1. Sikap
Kreativiti juga merupakan sikap;
-          keupayaan untuk menerima perubahan dan pembaharuan
-          bersedia untuk bermain dengan idea-idea dan pelbagai kemungkinan.
-          Fleksibiliti: iaitu mempunyai kecenderungan untuk menyukai sesuatu yang baik dan mencari jalan untuk memperbaikinya lagi.
  1. Proses
Orang kreatif sentiasa bekerja keras secara berterusan untuk memperbaiki idea dan keputusan permasalahannya dengan membuat penambahbaikan secara berterusan. Ia memperhalusi kerja-kerjanya dan tidak cepat berpuas hati dengan apa yang di hasilkan.

Orang kreatif sedar bahawa ruang dalam memperbaiki apa sahaja yang dihasilkan sentiasa ada. Berdasarkan kepada tiga aspek tersebut, dapatlah sekurang-kurangnya setiap tindakan dalam meneroka dan mengkaji sumber dari alam sebagai bahan untuk berkreatif, bergantung kepada batas dan panduan yang menggerakkan kita kea rah bekerja dengan berhemah. Idea yang diperolehi dari sumber alam digunakan dengan pertimbangan kesedaran bahawa setiap satu amat berharga. Justeru itu, kita tidak sewenang-wenangnya rakus dalam penggunaannya. Seni dapat memperkasakan dan mencabar kehidupan seseorang. Sebarang kreativiti menuntut komitmen yang berterusan dan memperhalusi setiap cetusan idea-idea dan usaha penyelesaian masalah. Pewarnaan asli hasil dari kajian ke atas pelbagai  spesis dokumentasikan sebagai bukti bahawa sumber alam amat kaya dan boleh diterokai dengan kreativiti manusia untuk menyingkap segala rahsia alam untuk dikongsi bersama.



No comments:

Post a Comment