Sunday, October 24, 2010

SISIPAN KONSTRUKTIVISME...

.....konstruktivisme di asaskan daripada idea bahawa individu secara aktif membina pengetahuan dengan bekerja bersama-sama untuk menyelesaikan masalah... 

Wujud Konstruktivisme dalam Bahasa Inggeris asalnya daripada perkataan construct yang bermaksud ‘membina’ dan diasaskan oleh beberapa ahli psikologi pendidikan seperti Von Glaserfeld, Piaget dan Inhelder (1969), Vygotsky, Confrey dan Peppert. Mengikut Teori Konstruktivisme berpendapat bahawa, pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda pelajar, tetapi seharusnya di bina dalam minda pelajar berdasarkan pengalaman sebenarnya.

Pendekatan teori pembelajaran konstruktivisme memerlukan pelajar aktif dalam proses pembelajarannya, dan memerlukannya membina makna pengetahuan yang di pelajari. Dengan cara pendekatan tersebut, pelajar dapat menyelesaikan masalah dan berfikir secara kritikal. Pelajar memahami dengan cara menguji idea berasaskan pengetahuan dan pengalaman sediaada, cuba untuk manipulasi pengalaman sediada supaya menjadi suatu yang baru malah integrasikan pengetahuan baru dengan pengetahuan sediada. Maksudnya disini guru tidak perlu mengajar pelajar sebaliknya pelajar sendiri akan mencari jawapan dan selesaikan masalah yang diberikan berpandukan plbagai bahan pembelajaran yang disediakan. 
Aspek utama dalam konstruktivisme adalah menekankan bahawa pembelajaran merupakan sebuah proses aktif di mana pelajar membina pengetahuan/ konsep baru berasaskan pengalamannya. Pembelajaran konstruktivisme berdasarkan tiga garis panduan asas aiaitu:
- setiap individu membentuk perwakilan pengetahuan mereka sendiri melalui pengalaman yang dialami.
- pemebelajaran berlaku sekiranya ketidakseimabangan antara kerangka terkini dengan pengalaman/ pengetahuan baru.
-  pembelajaran berlaku mengikut konteks sosial dan interaksi antara rakan adalah penting dalam proses pembelajaran.

CIRI-CIRI KONSTRUKTIVISME.

KONSTRUKTIVISME.
- tumpuan pelajar
- pelajar cari dan membina maklumat baru.
- objektif tidak boleh ditentukan atau diramalkan dan hasilan objektif ditentukan oleh individu.
- pembinaan pengetahuan baru menjadi objektif utama.
- bebas tidak berstruktur. Fleksibel.
- penilaian oleh pelajar.
- Penggunaan pelbagai media dan kaedah
- pengetahuan dibina melalui pengalaman.
- melibatkan interaksi dua hala.
- pembelajaran adalah proses aktif, realistik dan bermakna berasaskan pengalaman dan konteks.
- kandungan dan strategi berasaskan keperluam pelajar dan keadaan sebenarnya

Kesimpulannya, apa yang dapat saya jelaskan disini adalah konstruktivisme dalam proses P&P adalah berpusatkan pelajar. Dimana pelajar akan dibantu oleh guru mereka yang bertindak sebagai fasilitator terutamanya dalam proses pembinaan pengetahuan dan penyelesaian masalah melalui pendekatan tersebut. Pelajar membina pengetahuan daripada pengetahuan sediada. Pengetahuan yang di terima merupakan hasil daripada pengetahuan yang di bina melalui aktiviti yang dilakukan oleh pelajar bukannya pengajaran yang diterima semata-mata.

No comments:

Post a Comment