Sunday, October 24, 2010

INDAHNYA SENI....

" ......orang kreatif memiliki beberapa ciri peribadi yang istimewa. mereka ingin tahu semua perkara, oleh itu pengetahuan am mereka lebih luas daripada orang-orang biasa. mereka memerlukan pengetahuan itu untuk melahirkan pelbagai idea pada bila-bila waktu..."
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Apabila memperkatakan seni, ramai yang memberikan pandangan positif terhadapnya. Seni itu sesuatu yang halus, indah dan menarik. Seni diterima sebagai salah satu bidang yang cukup luas. Seni berada dalam kelompok yang pelbagai. Seni visual, seni muzik, seni lakon atau teater, drama, seni suara dan sebagainya. Namun begitu, masyarakat mempunyai pilihan dan kebebasan dalam memilih dunia seni yang disenanginya. Malahan masyarakat berhak untuk memperjuangkan dunia seni yang diminatinya.

Bila sahaja menyebut seni dalam pendidikan, mungkin dalam benak terfikir adakah seni itu salah satu daripada bidang pendidikan??? Pendidikan yang bagaimana boleh diselaraskan dengan aspek seni?? Begitu jua dengan isu dan permasalahan dalam pendidikan seni visual..Pendidikan seni visual juga tidak kurang pentingnya dalam dunia pendidikan. Ia banyak memberi sumbangan terhadap masyarakat dan ia sebenarnya telah jauh melangkaui zamannya.

Mencintai dan menghayati keindahan adalah kehendak naluri semua manusia. Semua manusia tidak kira apa bangsa sekalipun menerima seni sebagai sebahagian daripada kehidupannya. Saya melihat ini dalam satu ruang yang cukup luas. Bukan sahaja menjurus kepada sesuatu bidang seni persembahan seperti filem, nyanyian, lakonan dan sebagainya.

SENI DAN EMOSI


Seni membawa maksud hasil karya manusia yang menggunakan bahan yang diorganisasi dengan mahir bagi menyuarakan pengalaman manusia. Melalui hasil seni, penilaian akal fikiran, nilai, kepercayaan dan budaya hidup sesuatu masyarakat dapat diketahui. Penghasilan dan penciptaan sesebuah karya seni meliputi peristiwa yang ada kaitan secara langsung dengan aspek kehidupan, agama serta kebudayaan seperti sejarah, kemasyarakatan, politik malah ekonomi.
Penghasilan sesuatu karya seni didasari oleh tiga komponen utama iaitu imej, konsep (idea) dan emosi. Sesuatu karya seni tidaka dapat lari daripada berdepan dengan segala persoalan emosi samada berkait terus dengan perasaan atau fizikal pelukis yang menghasilkan kesan tertentu daripada reaksi fizikal atau daripada susunan elemen tampak seperti garisan, rupa, bentuk, jalinan, ruang dan warna serta penggunaan prinsip rekaan yang menghasilkan kepelbagaian dan kesatuan pada komposisi karya.
Sesuatu karya seni itu dapat ditunjukkan sebagai sikap, minat, apresiasi nilai dan set emosi seterusnya memberi penjelasan emosi dalam pelbagai rupabentuk, penggunaan bahan dan media, pemilihan warna, kesan-kesan yang terhasil dan bagaimana sesuatu karya itu dapat dipersembahkan sehingga membangkitkan kesan emosi tertentu. Emosi terjelma akibat daripada sesuatu peristiwa, kebenaran, ingatan, pengharapan atau imaginasi. Setiap kegiatan seni melibatkan individu yang menggerakkan dan menghasilkannya. Individu yang terlibat mempunyai minat dan bakat di dalam penghasilan aktiviti seni, manakala karya pula ialah produk yang berjaya di hasilkan. Walaubagaimanapun karya dan pelukis masih tidak lengkap jika tanpa pemerhati yang akan menilai karya yang dihasilkan.

SENI DALAM SUDUT SOSIAL.




..meletakkan mata pena di muka kertas terbentuklah titik, menggerakkan batang pena (tanpa mengangkat) bermulalah garis (garisan)

Perbincangan daripada aspek sosial dapat dibahagikan kepada beberapa pecahan penting. Disini saya hanya ingin kaitkan beberapa pecahan sahaja iaitu komuniti dan kumpulan umur. Persekitaran tempat tinggal sanagat mempengaruhi sesorang terutamanaya bagi kanak-kanak. Semua kanak-kanak belajar daripada pengalaman dan persekitaran yang dekat dengan diri mereka, tidak kira di kawasan bandar, pinggir ataupun pedalaman. Dalam kehidupan anak-anak kecil di kawasan rumah mewah mengikut gaya kehidupan masyarakat sekelilingnya, begitu jua dengan anak-anak yang tinggal di kampung mereka mengikut nilai-nilai masyarakatnya hingga menjadi sebahagian cara dan sikap mereka pada seni di persekitaran.
Lukisan kanak-kanak menampakkan imej dan menjadi ekpresi terhadap individu. Ini mereka mereka menggambarkan suatu imej yang berada di persekitaran dengan memasukkan unsur-unsur dalam diri mereka, samada mereka menghasilkan karya itu dalam keadaan riang, sedih ataunya sebagainya. Anak-anak kecil yang normal seringkali belajar daripada pengalaman mengenai kehidupan dalam masyarakatnya. Apabila mereka tinggal dalam suasana yang aman damai,mereka berkarya dengan emosi yang tenang dalam diri. Sebaliknya mereka berkarya mengenai darah, kematian,senapang dan kesengsaraan jikalau berlakunya peperangan ataupun ancaman. Jelaslah disini seni adalah jambatan yang mampu menghubungkan kanak-kanak dengan masyarakat dan persekitarannya. Sebarang tindakan mencipta suatu imej bagi dilihat orang lain adalah suatu tindakan sosial. Bagi kanak-kanak, sosialis seringkali bermula dengan melukis, mewarna dan membuat model di kelas, yang mana guru-guru dan rakan-rakan sekelas memberikan tindakbalas pada hasil tersebut.


..kanak-kanak normal sering belajar daripada pengalaman kehidupan dalam masyarakatnya....

Seni tidak sahaja mengikut peringkat umur kerana pendidikan seni adalah pendidikan yang berterusan dan sepanjang hayat. Di Negara kita, aktiviti seni ini tidak begitu ketara dan menyeluruh. Bagi mereka yang memahami dan menghargai kepentingan seni dalam kehidupan, seni amat berguna untuk semua peringkat usia. Dalam satu keadaan, aktiviti seni amat berharga bagi mengisi masa lapang. Dalam keadaan lain, aktiviti seni dapat membantu menyelesaikan masalah. Dengan melakukan aktiviti seni, seseorang itu dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang seni dan menjadikan bidang ini sebagai salah satu daripada punca pendapatan ataupun kerjaya. Seseorang itu juga dapat menerapkan nilai-nilai murni dalam diri masing-masing.

No comments:

Post a Comment