Wednesday, October 27, 2010

Pembelajaran Berasaskan Projek.....




Dapatlah di jelaskan disini secara serba ringkas iaitu berkaitan Pembelajaran Berasaskan Projek. Ia merupakan suatu kaedah yang mana pengajaran yang menekankan kajian dalam bentuk projek sebagai cara pelajar memperolehi ilmu. Kaedah digunakan menekankan pembelajaran kendiri serta amalan penerokaan oleh pelajar. Projek membawa maksud sebagai tugas, pembinaan atau juga siasatan yang teratur yang akan menjurus kepada matlamat spesifik. Sekiranya dilaksanakan ia mampu untuk menggalakkan pelajar menggunakan kemahiran proses sains. Ia juga boleh dibuat mengikut keperluan topic malah mengikut minat pelajar. Pengajaran dan pembelajaran ini di lakukan secara individu atau kumpulan atau juga di bawah bimbingan oleh guru.


Melalui pembacaan dan pemerhatian yang di buat, pengajaran dan pembelajaran berasaskan projek ini sudah lama di amalkan oleh Negara kita. Dalam sukatan matapelajaran di sekolah umpamanya sudah banyak unsur projek sudah diterapkan melalui pemyempurnaan komponen kerja kursus oleh pelajar. Kaedah ini dikatakan sesuai kerana ia mampu memberi kuasa yang luas kepada pelajar bagi meneroka dunia sebenar dalam mendapatkan ilmu pengetahuan. Melalui kaedah ini juga ia memeberi kualiti pemerolehan ilmu yang tinggi untuk pelajar dengan cara penglibatan pelejar secara aktif. Disamping itu pelajar dapat bimbingan untuk meningkatkan kemahiran berfikir malah berkeupayaan untuk berdikari ketika melakukan kajian tentang sesuatu perkara.

 Kaedah ini menunjukkan secara jelas kepuasan dan keseronokan sambil belajar oleh pelajar di mana ia dapat membantu dari segi aspek pembelajarn, melibatkan pelbagai cara belajar, pembelajaran berasaskan dunia sebenar. Melibatkan perkara sebenar atau secara langsung, memberi tahap kefahaman yang mendalam tentang isi, melibatkan pelbagai cara komunikasi, pelajar bertanggungjawab ke atas pembelajaran sendiri, pelajar merasa pembelajarn adalah miliknya, pembelajarn ada berkaitan pengalaman dan prestasi masa lau, pembelajaran libatkan proses kumpul data dan buat rumusan, pembelajaran/projek dihargai, pelajar dapat tumpukan penuh perhatian malahan mewujudkan satu perasaan lebih yakin untuk bertanya dan bercakap.



No comments:

Post a Comment