Tuesday, November 2, 2010

pembelajaran penemuan..

KAEDAH PENEMUAN.


Kaedah penemuan merupakan satu strategi instruksional yang berpusatkan pelajar yang menggalakkan pelajar mencari jawapan sendiri terhadap sesuatu masalah melalui proses cuba dan salah. Kebiasaannya guru atau pensyarah sebagai fasilitator atau pengurus pembelajaran akan menyediakan persekitaran pembelajaran agar penemuan dapat dilaksanakan. Prinsip utama dalam pembelajaran penemuan ialah pelajar menemui sesuatu melalui pemerhatian dan perbuatan bukan secara mendengar atau membaca.
Tujuan pembelajaran penemuan adalah untuk mengukuh kefahaman pelajar tentang kandungan pelajaran melalui perbuatan dan penglibatan aktif pelajar. Prosedur dan peraturan untuk mencari jawapan mungkin boleh di dapati daripada pengalaman pelajar, pengetahuan sediaada, bahan rujukan dari perpustakaan, internet atau pangkalan data yang tersimpan dalam komputer.

Menarik tentang pembelajaran penemuan.
  • Memberi peluang kepada pelajar menggunakan data mentah untuk mencari sesuatu penemuan dalam sesuatu disiplin ilmu. Data boleh diperolehi dari komputer atau sumber rujukan lain. Kaedah ini menggalakkan pelajar menerokai sains atau teknologi bukan sekadar sains dan teknologi di luar konteks.
  • Melatih pelajar mencari dan menggunakan bukti, fakta, mencatat dapatan dan menggunakan logik.
  • Memberi motivasi dalaman bagi mencari jawapan kepada masalah.
  • Membina kemahiran dan sikap untuk belajar sendiri.
  • Boleh mengingati pelajaran lebih lama kerana pelajar mengaplikasi dan memproses maklumat bukan menghafal atau menyatakan semula maklumat.
  • Mernggalakkan perkembangan pemikiran aras tinggi dalam bidang kognitif kerana pelajar dikehendaki menganalisis dan mensintesis maklumat bukan hanya menyata, atau menghafal fakta aras rendah.
  • Melibatkan tempoh masa yang lama.

Aplikasi

Guru atau pensyarah seni halus boleh mengajar konsep warna dan hubungannya dengan warna-warna lain menggunakan kaedah penemuan. Dimana guru menggalakkan belajar mencampur warna dan mencatat sendiri warna-warna baru yang di temui. Pelajar tidak diberitahu bahawa merah di campur dengan kuning akan menghasilkan coklat.

No comments:

Post a Comment